2018. máj 28.

Online vásárlás kisokos, avagy biztonságos fizetés az interneten

írta: NagyMariann
Online vásárlás kisokos, avagy biztonságos fizetés az interneten

Az elmúlt 4 évben jutottam el odáig, hogy online intézem a vásárlásaimat. Amellett, hogy kényelmes és gyors, olyan áruválasztékhoz jutok el így, ami földrajzilag elérhetetlen lenne utazás nélkül.

shopping-cart-728407_1920.png

Rendszeresen rendelek külföldről mindenféle kisebb elektronikai kütyüt, és gyereknek játékokat. A neten keresztül intézem az összes hivatalos ügyemet és még az adóbevallásomat is. Webshopból rendeltem bélyegzőt, gyerekülést, nyomtatványokat, kozmetikai cuccokat és étrend kiegészítőt is. A közüzemi számlám nagy részét már hosszú ideje a neten intézem. 

Rengeteg időt spórolok azzal, hogy az utánajáráshoz és a vásárlási folyamathoz sem kell sehova elmennem, sorban állnom, tülekednem, szállítanom. Online vásárolni kényelmes, egyszerű, és biztonságos. Ha nem végeztem ötszáz tranzakciót az interneten keresztül az elmúlt években, akkor egyet sem. És igen, volt már, amit vissza kellett küldenem, illetve volt, ami elkavarodott a postán, de a problémás esetek még így is 1% alatt vannak, és könnyen orvosolhatóak cserével vagy újraküldéssel. Nekem megéri.

Bár az online vásárlás ma már a világ tőlünk nyugatabbra és keletebbre elhelyezkedő részén is a modern élet alapvetése, a statisztikák itthon még nem engedett a jég. Az online vásárlással kapcsolatos tévhitek Magyarországon sajnos még mindig tartják magukat annak ellenére, hogy az internetes fizetés vadnyugati éveit már sok éve magunk mögött hagytuk.

A minimális odafigyelés nem nagy áldozat cserébe azért, hogy időt és pénzt spórolok, és a szabadságért, hogy annyi mindenhez férhetek hozzá, ami nem csak a sarki boltban, de akár a városban, sőt, az országban sem kapható! :)

 

Online vásárlás-tévhitek, amik makacsul tartják magukat

1. tévhit: Online vásárlásnál az eladó megkapja a bankkártyaadataimat!

Mivel online vásárláskor a fizetési folyamat több része zajlik a háttérben, mint fizikai vásárláskor, az ember hajlamos a képzeletével kitölteni a hiányzó részeket: ő beírja az adatait, azokat egy (vagy több) személy a webboltban elolvassa, majd küldi a terméket. Ez távolabb sem állhat a valóságtól. Az online vásárlásnak valójában ugyanaz a három szereplője van, mint a boltban kártyával fizetésnek: a vevő, az eladó és a kettőtök között levő fizetésfeldolgozó rendszer. És ez az utóbbi a kulcs. Ahogy a bolti eladó sem kapja meg a bankkártyaadataidat, amikor a bankkártyádat használod (mivel azt a bank terminálja dolgozza fel), így az online fizetésnél is ott van egy bank vagy kifejezetten internetes kereskedelemre létrejött pénzügyi intézet, például a leggyakrabban használt PayPal vagy a második legnépszerűbb Stripe.

A nagyon régi és technikailag elavult webáruházakat kivéve minden érzékeny adatot ezek a köztes rendszerek dolgoznak fel, és a fizetés megbízhatóságát te is több módon ellenőrizheted (ezekről egy kicsit lejjebb írok). Ha az ismertebb bankok, illetve az olyan online fizetőrendszerek, mint a PayPal, a Stripe, a Braintree, az Authorize.net, a Skrill vagy a ClickBank rendszerein keresztül fut a fizetésed, biztos lehetsz benne, hogy megbízható szervezet áll közted és az eladó között, és senki sem fogja látni semmilyen bizalmas adatodat.

Ebből a szempontból egyébként az online fizetés jóval biztonságosabb is, mint a bolti, mivel semmit nem kell elővenned, sehova nem kell elvinni a bankkártyádat, nem kell eltakarnod a PIN-kódodat, vagy más “fapados” biztonsági mechanizmust használnod (mély, rejtett zsebbe pakolt tárca, több zsebbe szétosztott készpénz, stb.).

2. tévhit: Az online vásárlás zsákbamacska, mert nem adhatom vissza, amit kaptam!

Ez sem igaz. A hatályos magyar törvények szerint online vásárláskor elállási jogod van, vagyis a termék kézhezvételétől kezdve 14 naptári napod van kipróbálni a terméket, és azt ezen az időtartamon belül indoklás nélkül visszaküldheted. Sőt, mivel ez EU-s szabály, ezért bármely más EU-tagállamból neten vásárolt termékre is érvényes. Régen szerettek magyar cégek bepróbálkozni azzal, hogy csak akkor kell visszavenniük a terméket, ha rossz, vagy ha nem bontottad ki (ami hülyeség, mert ha nem bontod ki, hogy tudnád kipróbálni? :D), de szerencsére ez a gyakorlat mostanra már kezd kikopni. Ha mégis ilyennel találkozol, akkor pedig segít a fogyasztóvédelem, akiknél rengeteg hasznos információt találsz az elállás működéséről.

Nem EU-s vásárlás esetén (például ha az amerikai Amazonról, vagy eBayről vásárolsz valamit, esetleg Ázsiából rendelsz) mindig érdemes megnézni az adott eladó garanciás feltételeit, webáruház esetén a webáruház szabályzatát, illetve a fizetést feldolgozó rendszer által nyújtott lehetőségeket.

3. tévhit: Semmi sem véd a csalók ellen!

Az internetes vásárlás elterjedésének kezdeti szakaszában (értsd: úgy 2008 környékén) tényleg előfordult, hogy teljesen hamis webshopok nem létező termékeket árultak csak azért, hogy tranzakciókat indíttassanak a gyanútlan vevőkkel, így pénzhez jutva. Az ilyen félelmek miatt még ma is van, aki fél az internetes vásárlástól (és még netes banki átutalást sem szívesen indít, nemhogy kártyával fizessen), pedig ma már számos védelmi gát létezik.

A PayPal-típusú fizetőrendszerekben például gyakran van beépített pénzvisszatérítési mechanizmus, amivel probléma esetén jelentést küldhetsz a fizetőrendszernek a kétes üzletről, azt kivizsgálják, és visszakapod a pénzedet; de ma már a bankok is műveltebbek, mint korábban, és ők is vissza tudnak vonni olyan tranzakciókat, amiről kiderült, hogy átverés folytán történtek. Persze mivel Magyarországon vagyunk, azt is meg kell jegyezni, hogy ehhez azért érdemes internetügyben tájékozott bankot választani — még mindig van itthon, akinek még eltart pár évig megérkezni a huszonegyedik századba. :)

A csaló webáruházak ma már tényleg ritka problémája egyébként vásárlás előtt két perc alatt kiszűrhető: ha olyan internetes oldalon találsz egy neked tetsző terméket, amiről addig még életedben nem hallottál, akkor keress rá a nevére a Google-ön. Ha saját magán kívül semmi nem jön be, vagy a legtöbb találat a “fraud” és “scam” (csalás, átverés) szavakkal együtt hozza ki az adott webáruházat, akkor jobb vigyázni.

(Forrás: urban-eve.hu)

Megbízható webáruházat keresel? Kattints a www.katicasbolt.hu oldalra! Garantáltan elégedett leszel a gyerekruhákkal! 

****************************

copy_of_kids_fashion_sale_flyer_made_with_postermywall.jpg

Szólj hozzá

vásárlás online környezet védelem kisokos ruhás oldal